Mieltje wordt oud…

Vandaag terug naar ons Mieltje. Een tijd geleden merkte ik op dat ze mankte. Dit gebeurt wel vaker, het is een oude pony, die heel haar leven in de manege hard gewerkt heeft. Ze heeft artrose en dus is soms een beetje manken niet echt abnormaal.
Soms denkt ze dat ze nog een jong veulentje is ofzo en dan gaat ze volle galop de hele wei door. En dan doet ze soms al wel eens te gek en dan heeft ze pijn. Ze mankt dan even en dan is dat weer beter.
Maar nu mankte ze wel erg hard. Ik onderwierp haar aan een zeer professioneel (kuch) onderzoekje, maar er was niets dat warm aanvoelde en ze reageerde ook niet als ik duwde. En geloof mij, als het echt pijn doet, kan je niet zomaar gaan duwen en knijpen zonder enige reactie. Ik besloot het nog even aan te zien.
Enkele dagen later leek het iets beter. Ik bedacht dat het ook niet echt het ideale weer is voor pijnlijke gewrichten. Koud en nat. Ik voel het ook! Maar de dag erna merkte ik dat haar knie erg dik was en ze mankte terug zo erg.

CIMG4439

Dus het was tijd om mijn veearts te gaan bellen. Nadat ik alles had uitgelegd aan de telefoon, zei ze dat het inderdaad waarschijnlijk door haar artrose kwam, maar dat ze het toch zelf moest zien.
De veearts is langsgekomen en heeft een hele tijd geduwd en gevoeld. Haar een loopje laten doen, waarbij Schimmel bijna op haar neus viel. Ze mankte echt erg hard die dag, maar het was ook het ergst als ze draafde.
Conclusie van de veearts: er was nieuwbeenvorming als gevolg van haar artrose. Klinkt best wel eng, vond ik zelf. Maar de veearts zei dat het vooral ambetant was voor haar en nu ook pijnlijk was tijdens het stappen omdat er ontsteking op zat. Maar dus inderdaad als je aan haar knie kwam en duwde en kneep, was er helemaal geen pijnlijke reactie. Waarmee fracturen en acute letsels uitgesloten konden worden. Gelukkig! Ik was al bang dat mijn lieve pony iets ergs had omdat ik niet meteen de veearts gebeld had!
Het probleem helemaal oplossen was echter niet mogelijk, er was meer bot gekomen, waardoor het gewricht moeilijker beweegt en ja, dat bot zal er altijd blijven. Dit is ook niet echt iets dat je zomaar kan vermijden, eens het er is, is het er. Maar door bepaalde supplementen zouden haar gewrichten wel soepeler kunnen worden.

De veearts heeft de beste supplementen uitgezocht en mij dan een hele uitleg gegeven over de supplementen die in aanmerking komen voor mijn lieve pony:

  • Een maandkuur Arti-Base zou normaal al een zeer goed effect moeten hebben, dit komt ongeveer op 50 euro voor 1 maand. Dit kan dan, afhankelijk van het resultaat, in de toekomst herhaald worden wanneer het nodig is.
  • Het “beste” gewrichtssupplement is Arti-Gold, deze heeft een zeer hoge dosering actieve ingrediënten. Dit suplement kost 90 euro voor 1 maand.
  • Een andere mogelijkheid is om te starten met een algemene vitaminekuur, Vital+ aan de prijs van ongeveer 80 euro voor 1 maand en dan afhankelijk van het effect, een apart gedoseerd gewrichtssupplement, Twydil Artridil. Dit supplement wordt verkocht in zakjes van 50g, aan 5,5 euro per zakje. Dit komt dan iets duurder uit per dag, maar je kan het in kleinere hoeveelheden krijgen.

Ik ga waarschijnlijk voor de Arti-base gaan, lijkt mij het beste voor haar. En het is ook haalbaar qua prijs. De Arti-Gold kost al 90 euro per maand, wat voor mij al heel wat is. Ook is dit al een zeer sterke mix, speciaal ontwikkeld voor topsportpaarden. En ik denk dat het wel duidelijk is dat Schimmeltje geen topsportpaard is, maar een oude dame op pensioen. Dus ik ga beginnen met de Arti-base. Als het geen goed effect heeft, kan ik nog steeds Arti-Gold bestellen!

CIMG4418

Afgezien van de supplementen, gaat ze ook een kuur ontstekingsremmers krijgen. Die heeft de veearts al binnengebracht bij mijn opa en oma.
Ze moet nu een 5 dagen die ontstekingsremmers krijgen, dan 7 dagen niets en dan terug een kuur van 5 dagen. De stop zit ertussen om haar maag te sparen.
Omdat ik niet elke dag kan langsgaan om haar dat te geven, wou ik de doseringen gaan klaarzetten, zodat het wat makkelijker wordt voor mijn opa. Want omdat mijn Mieltje maar een kleine pony is en geen paard, kunnen we niet gewoon een zakje geven per dag, nee we moeten werken met 1,5 zakje de eerste dag en ¾ zakje de volgende 4 dagen. Nogal ingewikkeld allemaal, dus gemakkelijker als alles gewoon klaarstaat, dacht ik. Maar mijn opa vond het allemaal geen probleem En had ondertussen haar eerste dosissen al gegeven en die voor vanavond stond ook al klaar!

Ik hoop dat ze nu snel weer wat minder last heeft. Hoewel ik mij soms wel afvraag hoeveel last ze nu juist heeft als ik haar zie ronddartelen als een jong veulen. Ze crosst dan door de wei om dan plots tot stilstand te komen en nog een stukje door te schuiven door de modder die er nu ligt door alle regen… En haar binnen zetten zodat ze haar geen pijn kan doen omdat ze te zot doet op de wei is ook geen optie, want ze heeft beweging nodig! Als ze stilstaat, worden haar gewrichten alleen maar strammer!

We zullen zien, helemaal weg gaat het natuurlijk nooit gaan, ze heeft artrose en dat kunnen we niet genezen. En zeker in de winter zal ze er last van hebben. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat haar gewrichten wat soepeler zijn en dat ze er minder last van heeft. En daar gaan we natuurlijk voor!

Schimmel vindt het poedertje (de ontstekingsremmers) door haar eten ook helemaal geen probleem. Ze vindt het zelfs lekker! Het poeder heeft een lekkere vanillegeur en dit krijgt ze dan bij haar brokken samen met een goeie eetlepel maïsolie. En dan flink eten, de voederbak helemaal schoonlikken en nog minutenlang tussen het stro zoeken naar de korrels die ze heeft laten vallen tijdens het eten. Geen enkel korreltje ontsnapt!

CIMG4440

Ze was trouwens ook supervuil, helemaal, en dan vooral haar achterste, bedekt met een laagje modder… Echt nog veel vuiler dan de vorige keer! Maar gelukkig jammer genoeg geen foto, want het was al donker toen ik eindelijk aankwam bij mijn opa en oma… (de foto’s zijn nog van een andere keer)
Dus ik hoop dat het zaterdag droog blijft, zodat ik haar weer moddervrij kan maken. Want regen vindt Schimmel geen probleem, ze blijft gewoon op de wei staan! Op zich geen probleem, een paard kan daar tegen, maar als ze nat is, kan ik haar niet borstelen…
Ik zal ook een voor-het-borstelen-foto maken, zodat jullie kunnen zien wat voor een varken ze is!!

Groetjes,
Isabelle

13 thoughts on “Mieltje wordt oud…

Geef een reactie

