Courgettetaart

courgettetaart1

Een eigen recept dat ik vanavond voor het eerst uitprobeerde.
En met succes, want het was heerlijk!

Hier volgt het recept:

Ingrediënten

2 courgette
1 ui
2 vellen bladerdeeg
1 potje verse roomkaas (iets zoals philadelphia ofzo)
parmezaan
mozzarella
1 teentje look
peper en zout
tijm, rozemarijn en oregano (ik heb dit vers staan, maar je kan evengoed gedroogde nemen)
mijn secret ingrediënt voor vele recepten: Sweet Chili Mix
olijfolie
*

Bereiding

Rasp een deel van je parmezaan, je hebt ongeveer een goed handvol nodig
courgettetaart2
Doe bij de geraspte parmezaan het potje roomkaas en roer dit door elkaar.
Daarbij doe je nog wat peper en tijm, rozemarijn en oregano. Hier hoeft geen zout bij, want de parmezaan is al zout van smaak.
Roer alles goed door elkaar. Zet de kom opzij voor later.
courgettetaart34
Snij dan je groenten. Je ui in dunne halve ringen. De courgette in dunne schijfjes. Dit moet niet zo heel precies, zorg gewoon dat ze niet te dik zijn.
courgettetaart4
Ik heb mijn groenten gegrild in een grillpan, maar als je dit niet hebt kan je ze ook bakken in de pan.
Ik laat mijn grillpan heel heet worden op het vuur voordat ik begin te grillen. Als de pan goed heet is, blijven je groenten niet plakken.
Begin met de courgettes en grill deze zonder olie in de pan te doen! Neem hiervoor ook je tijd, leg je pan niet te vol en doe het in een aantal keren.
courgettetaart5
Doe een beetje olijfolie in een glas of een kommetje en doe hier wat tijm, oregano en rozemarijn bij.
Met een borsteltje kan je dan hiermee je courgettes insmeren als ze gebakken zijn. Gebruik niet te veel olie!
Kruid de courgettes ook nog wat met zout en peper. Ik gebruikte mijn Sweet Chili Mix i.p.v. peper.
courgettetaart6
Als al je courgettes gebakken zijn, kan je je ui bakken.
Hiervoor zet ik mijn vuur al veel lager, op 4 (hiervoor stond het op de hoogste stand, 9).
Doe je ui in de pan en doe er een beetje olie bij en een het fijngesneden teentje look (of gebruik een lookpers)
Zorg dat je dampkap opstaat, want als je de olie in de pan doet, komt er heel veel damp.
(Ik heb ooit het brandalarm doen afgaan door groenten te grillen…)
Als al je groenten gegrild zijn, kan je de taart beginnen “op te bouwen”.
Neem een bakplaat en leg hierop de 2 vellen bladerdeeg. Bovenop elkaar.
courgettetaart8
Snij deze dan zo dat ze op je bakplaat passen.
Of, als je een grotere bakplaat hebt dan ik, snij er een rechthoek uit.
courgettetaart9
Met de stukken die je er net hebt afgesneden, maak je de randen voor je taart.
Snij stroken van ongeveer 1 cm en stapel deze op elkaar aan de randen. Ik gebruik al het bladerdeeg op.
Neem je kaasmengsel er terug bij en smeer een laagje uit over de bodem. Ik heb hiervoor ongeveer de helft van het mengsel gebruikt.
probeer het gelijk uit te smeren en mooi tot in de hoekjes.
courgettetaart10
Dan kan je je courgettes erop beginnen te leggen.
courgettetaart11
Daarop terug een laagje kaas (dit is wat gepruts, dus geduld is de boodschap!)
Ik had nog wat van het kaasmengsel over, dus je hoeft echt niet alles erop te gaan smeren, want dan gaat het teveel overheersen.
De rest van het kaasmengsel heb ik gewoon in de frigo gezet. Is wel lekker op een toastje morgen ofzo
courgettetaart12
Hierop de ui.
courgettetaart13
En dan terug een laagje courgette.
Als laatste deed ik er nog wat stukjes mozzarella op.
courgettetaart14
Ik deed nog wat kruidenolie op de randen van de taart.
Dit kan dan in de oven  op 180 graden voor ongeveer 45 minuten of totdat het bladerdeeg gaar is.
En dan heb je dit fantastische resultaat:
courgettetaart15
Minstens genoeg om met 2 van te eten, zelfs met 3.
Maar wij waren redelijk hongerig en aten echt alles op en zitten nu met dikke buikjes in de zetel!
crgt

Het resultaat was echt superlekker en zeker voor herhaling vatbaar.
Het lijkt allemaal veel werk, maar ik denk dat ik ongeveer een goed halfuur ben bezig geweest.
(De tijd in de oven natuurlijk niet meegerekend.)
Ik ben ook best wel trots op mezelf, want het is volledig mijn eigen recept!
Niet dat dit de eerste courgettetaart ooit is ofzo, maar toch. Het is mijn versie *trots*.

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren met mijn recept!

Smakelijk!
Isabelle

8 thoughts on “Courgettetaart

  1. Pingback: Dagboek #12 | Ik Ben Nu

Geef een reactie

