Pompoensoep

Het is herfst en dat wil zeggen dat het tijd is voor pompoensoep!
En deze is altijd het lekkerst als je hem helemaal vers en zelf maakt.
Dus als je eens wat meer tijd hebt, dan is dit een recept dat je zeker eens moet uitproberen!!

Mijn recept begon allemaal met een recept uit De Moestuin Volgens Wim. Een heel fijn programma op Vier. Hij deed een appel en een chillipeper in zijn soep. En ja, ik moest het toch eens uitproberen die appel! Hoewel ik het recept niet echt gevolgd heb, buiten het feit dat ik een appel en een chillipeper in mijn soep heb gedaan..
Ik ben slecht in recepten volgen, ik geef er altijd mijn eigen draai aan!!

Ingrediënten

1 kleine gewone pompoen
1 butternut pompoen
1 appel
1 chillipeper
2 uien (of 3 kleine)
3 teentjes look (je mag minder gebruiken, maar ik vind het superlekker)
2 tl garam massala
2 laurierblaadjes
peper, zout, nootmuskaat, tijm, rozemarijn
olijfolie

Bereiding

Was je pompoenen
Snij je pompoen in partjes, ongeveer achtsten dus in 2, nog eens in 2 en nog eens in 2 en verwijder de pitten
Snij ook de butternut in stukken, ongeveer dezelfde maat als de andere pompoen.
Verwijder de schil van de ui en snij deze in 2
Schil de appel en snij hem in grote stukken
Verwijder de pel van de look
Nu zijn al je groenten gekuist

Neem een bakplaat en leg hier zilverpapier over, zorg voor genoeg zilverpapier, want hierop ga je alle je groenten leggen die je net gesneden hebt en dan moet je ze ermee kunnen inpakken.
Dus als je zilverpapier op de bakplaat ligt, leg hier al je pompoen, je ui, de appel, de look en de laurierblaadjes op.
Strooi er de kruiden over, dus het zout, de peper, de nootmuskaat, de tijm en rozemarijn en ook een theelepel garam massala.
Overgiet dit met wat olijfolie. Ik heb er ook een paar kleine klontjes boter bijgedaan, maar dit hoeft niet.

Pak dit nu helemaal in met het zilverpapier.
Zet de bakplaat in je oven op ongeveer 200 graden voor een uurtje.

Na dit uur haal je de bakplaat even uit de oven en controleer je of je pompoen gaar is. Als dit zo is, dan doe je je pakketje open, zodat de pompoen enzo niet meer bedekt is, zet dit nog even onder de grill totdat ja pompoen en ui wat bruin worden.
Geen paniek als ze wat zwart zien, je soep gaat geen verbrand smaakje hebben!
Haal je bakplaat uit de oven en laat alles even afkoelen.


Ik heb de fout gemaakt van mijn chilli mee in de oven te zetten, hij was helemaal verbrand, dus ik heb er een nieuwe gebruikt!

Ondertussen zet je een pot met water op het vuur en doe je hierin een bouillonblokje.
Snij ook je chillipeper, ik heb de zaadjes eruit gehaald.

Als je pompoen een beetje is afgekoeld kan je beginnen met de pompoen van de schil te schrapen. De schil en de laurierblaadjes zijn voor de vuilnisbak, al de rest mag in de pot met het water. Ook de chillipeper mag je hierin doen. Ik voegde hier dan ook nog een theelepel garam massala aan toe.

Als alles in de pot zit, kan je de soep mixen.

Eventjes proeven, indien nodig bijkruiden en dan is je soep klaar!!

Ik vond dit een superlekkere soep, hij was dan ook snel op hier!! Het is net iets anders dan de “gewone” pompoensoep met de appel en de garam massala.
Ik hoop dat jullie dit receptje ook eens uitproberen. Ik weet dat het veel werk lijkt voor een soepje, maar ik vond het de moeite waard en ik ben natuurlijk ook gewoon heel erg graag met eten bezig..

Eten jullie ook zo graag pompoensoep? Gaan jullie dit receptje ook eens proberen? Laat maar horen, alle reacties zijn welkom!!

Smakelijk,
Isabelle

Geef een reactie

