Recept: Seitanstoverij

Ik heb eindelijk geleerd om zelf stoofvlees te maken!

Door wat ik me nog herinnerde van mijn moeders recept en een recept uit een kookboek samen te voegen en dan veel te proeven ontwikkelde ik mijn eigen recept.
En ik moet zeggen, dat smaakt!

dsc_0049

      Ingrediënten:
400 gr seitan (stukjes en geen sneetjes)
2 uien
1 pot zoetzure zilveruitjes
2 flesjes tafelbier
2 el graanmosterd
6 sneetjes peperkoek
2,5 dl groentenbouillon
2 blaadjes laurier
sojasaus
provençaalse kruiden
bruine suiker
peper

dsc_0179

     Bereiding:

Begin met 2,5 dl water aan de kook te brengen in een waterkoker. Neem 2 blokjes groentenbouillon en doe deze in een kom of kannetje of een groot glas en giet hier je kokend water op. Roer even door en voila, je hebt groentenbouillon! Doe hier je laurier al bij.

Neem je seitan, afhankelijk van hoe groot je stukjes zijn, kan je ze in kleinere stukjes snijden.
Bak je seitan aan in wat olijfolie en zet ze opzij.
dsc_0212

Ondertussen snij je je ui. Het moet niet heel fijn zijn, maar je wil ook geen grote stukken ui. Doe wat olijfolie in een grote pot (ik gebruik een gietijzeren pot) en stoof je ui aan, ze mag bruin worden.
Ondertussen giet je het vocht dat in de pot van je zilveruitjes zit weg.
dsc_0186
Ik had een hele grote pot zilveruitjes en kapte zonder nadenken bijna de hele inhoud bij mijn stoofvlees. Zo’n grote pot is dus veel te veel, de helft hiervan is denk ik al genoeg. Gelukkig vind ik die uitjes zo lekker in stoofvlees! Als je een kleinere pot hebt kan je alles gebruiken.
Doe je zilveruitjes bij je ui in de pot en laat ze nog even meebakken. Als je bodem wat aanbakt, dit kan geen kwaad en gaat uiteindelijk alleen mar meer smaak geven aan je stoofvlees.

Als je ui aangestoofd is, voeg je je seitan weer toe. Voeg nu ook je bouillon toe.
dsc_0213

Doe er ook 2 flesjes tafelbier bij (33cl). Ik gebruik Piedboeuf.
dsc_0187
Elk bruin bier is eigenlijk goed, dus als je bijvoorbeeld donkere Leffe wil gebruiken, dit kan ook en geeft een intensere smaak aan je stoofvlees. De alcohol verdampt toch.
dsc_0218

Neem nu je stoofvleeskruidenmengeling. Lees even de achterkant van het pakje en negeer vervolgens alles wat erop staat. Behalve het stukje waar ze zeggen voor welke hoeveelheid dit pakje is. Dan moet je even rekenen, of je maakt het jezelf gemakkelijk en je koopt hetzelfde als ik.
dsc_0184
Ik koop de Stoofvleeskruiden van Knorr en ik gebruik voor dit recept een half pakje.
Deze kruidenmengeling doe ik in een kommetje en ik doe hier water bij. En roer dit door met een vork tot het volledig opgelost is.
dsc_0233
Doe de mengeling bij in de pot.

Dan ben je klaar om een hele vieze combinatie te maken.
Neem je graantjesmosterd en je peperkoek. En tijd om te smeren. Ik gebruik ongeveer 2 eetlepels mosterd en 6 sneetjes peperkoek.
dsc_0223
Je kan dit gewoon ook apart in de pot doen bedenk ik me nu. Maar dit is hoe mijn mama het deed. (Alleen gebruikte zij geen peperkoek, maar gewoon brood)
dsc_0228
De peperkoek kan nu ook de pot in.

En dan roer je alles nog eens goed door en dan ziet de inhoud van je pot eruit als iets dat al eens gegeten is. Maar geen paniek, het komt allemaal goed!
dsc_0234

Voeg nu de rest van de kruiden toe. Dus de provençaalse kruiden, sojasaus, peper en de bruine suiker. Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van je eigen smaak. Ik hou van goed gekruid eten en deed er 3 eetlepels sojasaus in en heel wat provençaalse kruiden. Er moet niet heel veel peper in, want er zit al mosterd in de saus. Ik deed er nog 3 dikke eetlepels bruine suiker in, want ik hou van zoet stoofvlees. Maar je kan best eens proeven wanneer je saus al een beetje ingekookt is. De peperkoek is tenslotte ook al zoet.

Nu moet je stoofvlees wel even opstaan. Normaal is je stoofvlees klaar wanneer de peperkoek volledig is opgelost en je saus de gewenste dikte heeft, maar doordat er zilveruitjes inzitten, moet je saus nu langer opstaan. De zilveruitjes hebben veel tijd nodig hebben om gaar te worden. Als je je stoofvlees geen uren wil laten opstaan, kan je de zilveruitjes gewoon weglaten en een extra ui erbij doen. Maar ik ben persoonlijk een te grote fan van de zilveruitjes om ze weg te laten!

dsc_0255

Zorg dat je je stoofvlees niet laat aanbranden! Als je saus dikker wordt, gaat hij makkelijker aanbranden, dus regelmatig roeren!

Hoe langer je de saus laat opstaan, hoe dikker hij wordt. Heb je je saus te ver laten inkoken? Geen probleem! Een beetje water erbij, roeren en het is alweer opgelost.

dsc_0270

En dan is je stoofvlees eindelijk klaar! Het is wel wat werk, maar het is zo de moeite waard!
Wij konden 2 dagen van dit recept eten, dus het is eigenlijk een recept voor 4 personen.

Ik eet stoofvlees het liefst met frietjes, aardappeltjes uit de oven of puree.

Smakelijk!

2 thoughts on “Recept: Seitanstoverij

  1. Ik gebruik Chimay in mijn stoofvlees, donker brood ipv peperkoek (al wil ik dat precies wel eens proberen!) en… ik doe er ook een stukje zwarte chocolade bij.
    Maar ik denk dat iedereen zo zijn favoriet recept heeft 🙂

Geef een reactie

