Cheesecake met witte chocolade in een potje

dsc_0018

Ik hou van cheesecake met witte chocolade!
Maar ik maakte mijn eerste cheesecake maar enkele maanden geleden en ik probeerde verschillende recepten uit, het ene al wat beter dan het andere.
En nu heb ik mijn eigen recept dat tot stand kwam uit wat ik leerde van al die andere recepten.
Al die recepten leken wel op elkaar en ondanks het feit dat ik ze allemaal wel lekker vond, waren ze het allemaal net niet voor mij.
En dit recept is het helemaal wel!

Het makkelijkste van dit recept is dat je geen oven of speciale keukenapparaten nodig hebt!
Het enige wat je nodig hebt is een kom, een weegschaal, een spatel of houten lepel en een garde (of zoals ik dat noem: een klopper, maar garde is blijkbaar het juiste woord). Een spuitzak is handig, maar niet noodzakelijk. Je kan ook een diepvrieszakje als spuitzak gebruiken.
En natuurlijk potjes om de cheesecake in te doen. Ik gebruikte 4 van onze glazen, dit zijn standaard glazen en hebben dus een inhoud van ongeveer 200ml. Ik vind deze grootte juist goed. Het mooist is natuurlijk wanneer je een glazen potje gebruikt, anders kan je de laagjes niet zien.

Ingrediënten voor 4 potjes:

150 gr roomkaas (zoals philadelphia, maar ik gebruikte een huismerk)
100 ml slagroom
30 gr lichtbruine suiker (kinnekessuiker zoals wij dat noemen)
110 gr witte chocolade
1/2 limoen
aardbeien (of andere bessen zoals bijvoorbeeld frambozen)
speculaas (je kan ook andere koekjes gebruiken als je wil)
eventueel witte chocoladeschilfers als decoratie

dsc_0004

Bereiding:

Doe de suiker en de roomkaas samen in een kom en meng dit met een spatel. De lichtbruine suiker smelt snel weg in de roomkaas. Zorg dat er geen brokjes meer inzitten!

Smelt je witte chocolade au bain marie. Witte chocolade schift heel snel wanneer je hem smelt. Om dit te vermijden moet je zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt. Dus als je je vinger in de chocolade dopt, mag deze maar een beetje warm aanvoelen. Ik hak mijn chocolade in stukjes en smelt altijd eerst 2/3 van de chocolade en hou 1/3 in apart. Deze toe wanneer alles gesmolten is. Dan smelt de rest van de chocolade door de warmte en zo gaat de temperatuur weer omlaag.

Voeg je witte chocolade toe aan je roomkaas en roer dit door elkaar.

Ik voeg hier graag nog het sap van een halve limoen aan toe omdat dit alles iets frisser maakt. Dit hoeft natuurlijk niet, je kan dit volledig naar smaak doen.

Dan neem ik de room en deze klop ik in een aparte kom stijf. Je kan dit met de hand doen, maar het gaat natuurlijk sneller en makkelijker met een mixer.

Wanneer de room opgeklopt is, kan deze bij je chocolade-roomkaas mengsel. Voeg eerst de helft van je slagroom toe en lepel deze voorzichtig met een spatel onder je mengsel. Als het er helemaal doorgeroerd is, kan je de rest van je slagroom er ook onder gaan lepelen. Doe dit voorzichtig zodat je mengsel luchtig blijft!

Neem nu je speculaas erbij. Ik verkruimel de speculaas door deze in een diepvrieszakje te doen en deze een beetje plat te slaan. Dit kan met een deegrol, maar ook voorzichtig met de onderkant van een glas of wat dan ook dat stevig is en waarmee je kan slaan. Zorg dat je speculaas niet helemaal verkruimeld is, maar dat het nog echt stukjes zijn.

Verdeel deze speculaaskruimels over je potjes. Ik gebruikte ongeveer 2 speculaasjes per glas, maar dit is afhankelijk van wat je zelf lekker vindt en hoe groot je glas is. Zorg wel dat de bodem van je potjes volledig bedekt is zodat je de speculaas straks mooi ziet zitten.

Neem je aardbeien erbij en snij hier de kroontjes af en snij ze dan doormidden. Gebruik allemaal aardbeien van ongeveer dezelfde grootte, dit is straks het mooist.

Zet je aardbeien nu met de doorgesneden kant tegen de rand van je potje en vul zo de hele rand van je potje. Hier is het weer afhankelijk van je potje hoeveel aardbeien je nodig hebt. Ik had 5 halve aardbeien per potje.

Nu neem je je cheesecake mengsel erbij. Ik gebruikte een spuitzak om de potjes te vullen. Zo kon ik makkelijk het mengsel tussen de aardbeien spuiten om zo het hele potje te vullen en dit zonder al te veel geknoei en gemors! Je kan dit natuurlijk ook doen met een lepel, maar dan zal je een beetje meer geduld nodig hebben. Je maakt ook makkelijk zelf een spuitzak met een boterhammenzakje waar je een hoekje afsnijdt.

Als je gemorst hebt, maak dan de randen van je potje goed schoon.

Je kan, zoals ik, nog witte chocoladeschilfers als decoratie bovenop strooien.

Nu moet je cheesecake nog in de koelkast om wat op te stijven. Na 2 uurtjes is hij normaal mooi opgesteven!

Je kan de cheesecake ongeveer 2 dagen bewaren in de koelkast. Daarna is je cheesecake nog wel goed, maar je aardbeien niet meer. Dus als je het zonder fruit maakt, kan je het nog iets langer bewaren.

dsc_0021

dsc_0014

Smakelijk!!

En laat het zeker weten als je deze cheesecake ook maakt en liefst met foto’s erbij natuurlijk!

2 thoughts on “Cheesecake met witte chocolade in een potje

Geef een reactie

