De goede voornemens van 2014: Update

In deze post kon je lezen over mijn goede voornemens die ik geen voornemens wou noemen.
Ja, hoe zit het daar nu eigenlijk mee?
We zijn nu 2 maanden ver in 2014 en binnenkort is het alweer pasen en lente en bloemetjes aan de bomen. Maar dus, we hebben allemaal al 2 maanden de tijd gehad om aan onze goede voornemens te werken. Eens kijken dus hoever ik ermee sta!
Het ergste van alles was dat ik echt terug moest gaan kijken wat ik nu ook al weer als doelen had gesteld voor mezelf. Het was dan ook een hele opluchting toen ik merkte dat ik er eigenlijk wel aan aan het werken was!

        1. Mijn gezondheid

Ik moet zeggen dat er nog geen gigantische vooruitgang is. Het gaat echt met ups and downs en dat valt me echt wel zwaar. Vooral het feit dat mijn Crohn invloed heeft op mijn gewrichtspijn maakt het moeilijk. Als ik dus wat meer last krijg van mijn buik, ben ik sowieso ook vermoeider en krijg ik weer meer pijn over mijn hele lichaam. Het is ook zo moeilijk omdat ik het echt allemaal niet in de hand heb. Ik weet soms echt niet waardoor ik de ene dag meer pijn heb dan de andere of waarom ik maandag meer oefeningen kan doen dan donderdag en dit is echt frustrerend. Want dan doe ik zo mijn best om te doseren en te letten op hoeveel rust ik neem, wat ik eet, braaf mijn oefeningen te doen en dan nog kan ik van de ene dag op de andere weer helemaal niets meer. Dan zit ik weer in een diepe put waar ik weer uit moet kruipen. Ook heb ik het er moeilijk mee omdat ik niet weet waar het stopt. Het is niet zo dat ze zeggen dat ik sowieso tegen de zomer weer beter ben. Het kan 6 maanden duren, een jaar, 2 jaar, … Niemand heeft hier een antwoord op, waardoor het een beetje uitzichtloos lijkt voor me. Vooral omdat ik nu ook nog van de mutualiteit een brief kreeg dat ik al een jaar ziek thuis ben en nu op invaliditeit kom te staan. Geen fijne brief.
Maar ook een beetje positief kijken: Ik slaap al een pak beter dan in begin januari. Ik neem elke avond een pilletje en kan hierdoor goed inslapen. Ein-de-lijk. Vroeger sliep ik heel erg slecht omdat ik niet wist hoe te liggen door de pijn. En hiervan word ik dan een beetje slaperig en het verzacht ook. En dan moet ik ook zeggen dat ik wel al vooruitgang heb geboekt bij de kiné, we hebben al een beetje opgebouwd en sommige oefeningen zijn al wat moeilijker gemaakt dan in het begin. Ik probeer dit altijd als positief te zien, maar ik merk dat ik het moeilijk blijf vinden om de gedachte aan “vroeger” los te laten. Maar er is dus wel vooruitgang, ook al is die miniem, de dokters en de kiné verwachten dat het op termijn wel sneller vooruitzal gaan…

        2. Mijn gewicht

Ik ben al 4 kilo afgevallen. Hiphoi! Ben ik ook heel erg trots op! Ik volg nu ook het Bodieboost dieet (ja, ik loop een beetje achter he) en dit is voor mij een fijne manier om af te vallen. Vooral omdat ik gewoon heel erg graag met koken bezig ben en dit ook gewoon kan met dit dieet! Ik merk dat ik door het dieet wel heel anders eet. Zo eet ik veel minder koolhydraten en krijg ik ook minder zuivel binnen, en ik eet meer groenten en eiwitten (wat niet slecht is voor een vegetariër!), maar vooral eet ik veel meer fruit. Sinds ik Crohn heb, kan ik geen rauw fruit meer verdragen, dus ik at dan ook nog zelden of nooit fruit. Nu ben ik op zoek gegaan naar manieren waarop ik toch nog genoeg fruit binnen krijg (2 porties per dag) zonder dat mijn buik in opstand komt. Ik heb al enkele alternatieven gevonden, maar tot nu toe is het wel nog redelijk beperkt en eet ik dus bijna dagelijks hetzelfde wat fruit betreft.

        3. Paardrijden

Ik ben ondertussen al een bezoekje gaan brengen aan de paarden waar ik voor-dit-alles mee reed en dit deed me ook echt deugd. Ook stond er in februari al twee keer een ga-eens-10-minuten-op-het-brave-paard-zitten moment gepland. Ik ben nu dus al 2 keer gaan rondstappen. De eerste keer heb ik er eigenlijk te lang opgezeten en heel erg veel pijn gehad ervan. De tweede keer heb ik maar 15 minuten rondgestapt en dan was de pijn achteraf toch al wat minder erg. Maar eigenlijk is het een pijn die ik maar voor weinig dingen over zou hebben, maar omdat het paardrijden is, wil ik wel 2 dagen heel erg spierpijn hebben blijkbaar. Ik hoop dus dat als ik het nog wat rustiger aan doe, dat de pijn nog wat minder zal zijn. En dan natuurlijk hoop ik te kunnen gaan opbouwen en sterk genoeg te worden om binnen enkele maanden met het paard in het veld te kunnen gaan wandelen en een galopje te doen. Dat geeft zo een zalig gevoel van vrijheid, zo galopperen in open veld!

        4. Ontspanning

Hier zijn we echt ons best voor aan het doen! Ons weekendje weg was heel erg fijn. Maar ook hebben we weer een aantal van onze vrienden gecontacteerd en met een deel ervan weer afgesproken. Elke vrijdag en/of zaterdagavond hadden we al plannen dit jaar! Ook onze reis naar Rome is geboekt. Op 4 juni vertrekken we voor 10 dagen naar de mooie stad!

        5. Sparen

Dit kan nog beter! We hadden de schroef al wat aangedraaid, maar leefden nog altijd heeeeeel erg comfortabel. Maar nu ik op invaliditeit kom te staan, moet er toch echt meer bespaard worden. Mijn inkomen gaat plots drastisch naar beneden gaan en als we niet op ons geld gaan letten, gaan we niet veel meer kunnen sparen. Het huisje, tuintje, boompje, beestje-liefst-paardje, zal dus sowieso nog enkele jaren uitgesteld worden.

        6. Mijn rijbewijs

Oeps, uitstelgedrag!

        7. Bloggen

Het heeft even op een lager pitje gestaan, maar ik ben weer helemaal terug. Ik ben ook begonnen met blogs vooruit te schrijven op mijn goeie dagen. Dit maakt echt een groot verschil voor mij en ik snap eigenlijk niet waarom ik dit nooit eerder heb gedaan, haha!

        8. Creativiteit

Jaja, hier werk ik ook aan! Ben druk aan het brieven schrijven en postcrossen (moet ik misschien wat meer van laten zien) en ik heb mijn spiegelreflexcamera. Ik heb nog veel te leren, maar al doende leert men zeggen ze, he!
Maar ik denk dat ik het creatiefst bezig ben met mijn eten. Ik probeer gezond te eten en genoeg te variëren. Dus ik probeer veel nieuwe dingen uit, gewoon op het gevoel en zo hebben we weer enkele nieuwe favorieten!

Hoe staat het met jullie goede voornemens en doelen voor 2014?

3 thoughts on “De goede voornemens van 2014: Update

  1. Ik heb er een halfafgewerkt postje over klaarstaan, over de stavaza van mijn voornemens! Ben niet veel opgeschoten, dat geef ik toe. jij doet het beter, met de -4kg!!

Geef een reactie

