Kerstdagen

erhzt

De Kerstdagen zijn alweer achter de rug.
Ik heb er van genoten, maar toch ben ik ook (heel stiekem) wel blij dat het voorbij is.
Kerstavond en Kerstdag waren 2 slopende dagen voor mij. Ik heb gisteren de hele dag in bed en in de zetel gelegen omdat ik teveel pijn had om eender wat te doen… Mijn gewrichten waren vreselijk pijnlijk en al mijn spieren schreeuwden het ook nog eens uit.
Ook mijn buik was niet zo happy van al het feesteten. Hoewel ik erop gelet had om mij niet zo vol te proppen als ik vroeger deed op feesten (ja, ik eet echt graag!) en ook geen van mijn ‘triggerfoods’ at, had ik toch echt buikpijn gisteren. Nu nog een beetje, maar een hele dag niet eten doet toch goed aan mijn buik, eventjes een vrije dag voor mijn spijsverteringsstelsel!

Op Kerstavond was het dus Kerstfeest bij mijn mama.
image
Ik maakte voor haar dit lekker brood (is echt heerlijk!) en nog Tiramisu met Baileys en speculaas als dessert. Ik had teveel Tiramisu, dus voor we vertrokken ging ik nog een kom geven aan onze lieve, lieve onderburen, samen met een vetplantje dat we eerder al kochten als cadeautje. We werden meteen binnengevraagd, hoewel zij ook Kerst vierden met hun dochter. Er werd ons zelfs een glas Cava aangeboden, maar dit stelden we uit naar een ander moment want we waren al zo laat (we moesten al een half uur bij mijn mama zijn toen we uiteindelijk in de auto zaten en vertrokken). Ik werd wel overspoeld met complimentjes, “dat ik er zo goed uitzag!”.
Eén van de redenen dat we zo laat waren, was dat ik nog steeds (na bijna een jaar) geen rekening hou met het feit dat ik er nu dubbel zo lang over doe om mij klaar te maken. Douchen, aankleden, haar kammen-drogen-stijlen, lenzen indoen, make-up opdoen, … Het kost mij allemaal zoveel energie… Mijn armen en vooral schouders doen dan vreselijk veel pijn. Dus ik moet tussendoor mijn armen wat rustpauzes gunnen, hoe vreemd dat ook klinkt.
Maar dan was ik eindelijk klaar, moesten we nog alle cadeautjes verzamelen en in de auto zetten. Het probleem was nu dat mijn vriend ook weer last had van zijn heup, het was al een paar dagen geleden begonnen en deed steeds meer pijn. Dus cadeautjes de trap afdragen, het was niet echt een plezier! Natuurlijk vergat ik ook mijn candycanegrams en knalbonbons… Bummer!
image7
En natuurlijk regende het belachelijk hard buiten! Zo van die regen als je ziet in de films, zo regen dat je na 2 meter doorweekt bent, zo hard regende het! (Ok, lichtelijk overdreven, maar het regende hard!)
Eenmaal aangekomen, kregen we meteen een glas champagne in onze handen gedrukt. Als hapje waren er Buggles met kruidenkaas, toastjes en olijven (de lekkerste die ik ooit at, namelijk die van de BioPlanet).
De vriendin van mijn broer had duidelijk haar dag niet want ze morste en stootte dingen om. Al de hele dag had ze van die ongelukjes, zei ze!
Dan werden de pakjes uitgedeeld. Joepie de poepie!! Ik kocht voor mijn vriend het boek De Moestuin volgens Wim en hij kreeg een tegoedbon voor het spel Watch Dogs, aangezien die release uitgesteld werd met een paar maanden. Voor mijn broer had ik de Garfield scheurkalender en het Dino kwartet (was hij trouwens heel erg blij mee!!!!) en voor zijn vriendin kocht ik 2 nagellakjes van Essie (Chocolate cakes en Sable Collar). Voor mijn mama haar cadeautje legden we met z’n allen samen omdat ze graag een nieuw fototoestel wil. We legden per koppel 75 euro uit, dus ze kreeg in totaal 225 euro, geen slecht begin he!
Ik kreeg ook hele fijne cadeautjes. Een naaimachine van Singer met het boek van Rok en Rol / een koffertje met allemaal naaispullen / het Q&A boek / een Wreck this journal / 5 washitapejes (want ja, ik heb er echt niet genoeg!!) / een doosje met lekkere chocolaatjes / kaarten voor Appassionata. Allemaal superblij mee, maar echt heel supermegablij!

image1
image6

image2
image3

image4
image5

Daarna gingen we eten, we deden Gourmet of zoals wij dat zeggen, we gingen in de pannekes bakken! Altijd zo lekker he!! De vriendin van mijn broer had wel degelijk een ongeluksdag, want ze stootte haar glas wijn om. Rode wijn, een heel glas, op een beige hoogpolig tapijt. Auw… Dus gedept en gedept, er dan een halve kilo zout op gekapt en dan nog wat gedept en uiteindelijk nog met heel veel dreft. En het heeft gewerkt. De vlek was eruit. Maar echt he, weg! Maar dus er was eventjes wat paniek, haha.
Het eten was echt weer superlekker, maar veel te veel. Ook had ik al vreselijk veel pijn in mijn schouders en ondertussen ook in mijn rug. Dus ik ben toen iedereen nog aan het eten was echt moeten gaan liggen in de zetel. Even echt kl*te, maar ja, het was niet anders…
Ik heb even in de zetel gelegen en een dikke pijnstiller geslikt en me schuldig gevoeld terwijl iedereen de tafel afruimde en de afwas deed…
Later hebben we dan nog koffie gedronken en dessert gegeten. Mijn tiramisu was een succes, maar er was toch teveel/iedereen zat al vol. Ik zet het recept nog online!
En dan zijn we naar huis gegaan. Enerzijds omdat ik niet meer wist waar ik moest kruipen van de pijn en dood en doodmoe was en anderzijds omdat mijn vriend ook verging van de pijn in zijn heup. En ik weet welke pijn dat is, dat zijn zo van die scherpe pijnscheuten in je heup die in heel je been trekken en dan heb je geen idee meer hoe je moet staan/zitten/liggen en bij elke pijnscheut moet je een kreun onderdrukken. Het doet dus pijn… En we hebben dat allebei wel eens, alleen duurt dat bij mij maar enkele uren en bij hem dagen. En we hebben nog nooit een uitleg gekregen van hoe dat komt of wat het is…
Maar dus eens thuis kroop ik al redelijk snel het bed in. Mijn vriend bleef beneden in de zetel liggen, want hij kon niet slapen/liggen door de pijn. (We zijn toch een schoon koppel he!)

En dan kwam Kerstdag. ’s Middags gingen we met mijn vriend zijn ouders en zus eten in het Molenhuys. Voor zijn mama legden we samen voor een bon voor een keukenapparaat te kopen. Zijn papa wou absoluut niks hebben. En aan zijn zus mochten we ook niets geven omdat zij niets had gekocht voor ons. Ja, het is bij hun een beetje anders dan bij ons. Er worden niet echt cadeautjes uitgedeeld. Maar ik en mijn vriend besloten wel om zijn zus uit te nodigen voor een etentje in januari. Ik maakte voor haar een kaartje, gebaseerd op zo’n oud cinema ticket. Er stond iets op in de aard van you are invited to a VIP event. Dinner and a movie! Please set date and time. Bart & Isabelle. Het eindresultaat was echt heel mooi en goed gelukt al zeg ik het zelf! Maar slechte blogger die ik ben, nam ik er natuurlijk geen foto van!
Het eten was niet slecht op restaurant, maar ook niet speciaal. Ik kreeg (zoals zo vaak als vegetariër) een pasta met tomatensaus en groentjes. De rest was enthousiaster over het eten. Ik en mijn vriend kregen dan nog elk 50 euro als kerstcadeau.

Dan gingen we even naar huis. Daar heb ik me even neergelegd. Een half uurtje gerust en dan zijn we weer vertrokken naar het Kerstfeest bij mijn oma. Daar werden we al verwacht, want ja, dat feest was al eventjes bezig. En doordat het feest van vorig jaar niet doorgegaan was, moesten de pakjes van toen, nu nog uitgedeeld worden. Maar blijkbaar was er iets misgegaan. 1 persoon kreeg 2 cadeautjes en iemand anders niets. Het was wel snel opgelost. Degene met 2 cadeautjes gaat nu een pakje kopen voor degene zonder. 1 cadeau heb ik niet kunnen afgeven, want die persoon was alweer weg. Het andere wel, dat was voor de zoon van mijn neef. We kochten daar een voorleesboek voor, rubberen badspeeltjes en, het beste van al, een autootje met afstandsbediening. En dat was een groot succes, het was een hele simpele auto, voor kleuters. En wat een ontdekking was dat! Gillen, gieren en lachen!
Ik kreeg het boek van Game of Thrones en Zoo Tycoon (het originele eerste spel!!)
We speelden er ook, zoals altijd op familiefeesten, een gezelschapsspel. Jammer genoeg weet ik niet meer hoe het heette. Maar je moest mysteries oplossen door vragen te stellen. Ik was er eigenlijk wel goed in, al zeg ik het zelf, haha. Ik wil het spel ook graag zelf hebben,dus ik moet eens navragen welk spel het was. Is echt iets fijn voor een feestje!
En dan was er nog dessert! (De hapjes en het hoofdgerecht waren al lang gepasseerd.) En lekker!! 2 soorten panna cotta, tiramisu, appel crumble en ijs. Mijn favoriet was de chocolade panna cotta met verse banaan en een gezouten pinda crumble!
Dan zouden we normaal nog naar mijn grootouders gaan (waar Schimmeltje staat), maar mijn vader (is hun zoon) ging langskomen. En die wou ik echt niet zien (ja, ik weet het, rare situatie…).
Dus rond 7 uur waren we weer thuis. En ik was blij, want ik was moe en had pijn. Dus we nestelden ons bij elkaar in de zetel en keken enkele afleveringen van Lost (ja, we zijn opnieuw aan het kijken!!).

De dag erna, gisteren dus, was ik moe, moe, moe, … Ik heb in de zetel gelegen en niets gedaan. Tegen de avond gingen we dan nog langs bij mijn grootouders. Wij gaven hen een mooie plant met heerlijk geurende bloemen en een goede fles rode wijn (Korta, een Chileense wijn) en wij kregen bioscooptickets cadeau en ik word ook nog gesponsord voor de aankoop van een nieuwe gsm.
Schimmeltje kreeg lekkere appels en wortels als Kerstcadeau. Daar was ze heel blij mee, waar ze minder blij mee was, was het feit dat ze in haar stal moest blijven. Maar met al die regen van de laatste dagen, was de wei één grote plas. En de hele tijd met haar voeten nat staan, is echt niet goed! Dus binnen blijven tot het water een beetje weggetrokken is!

En vandaag, vandaag ga ik lekker lang rusten. En nadenken over vakantie. In februari gaan we een weekendje weg met een Bongo. In juni zouden we graag een week naar Rome willen. En ik ben mijn vriend aan het overtuigen om in het najaar naar Oslo te gaan.

Ik hoop dat jullie ook een fijne Kerst hebben gehad!

Groetjes,
Isabelle

17 thoughts on “Kerstdagen

  1. Haha, ik ben ook vegetariër en ik klaag ook al-tijd over de pasta die je overal voorgeschoteld krijgt (niet dat ik pasta niet lekker vind, maar als ik ergens ga eten vind het leuk om een keer ‘iets anders’ te proberen).

    Je hebt leuke cadeaus gekregen! Het boek Q&A a day had ik ook gevraagd, maar niet gekregen dus nu zelf maar besteld, haha. Ben er erg benieuwd naar!

    • oooh, het is echt zo’n fijn boek!! heb er echt lang door zitten bladeren!
      en ja, als vegetariër, het is beperkt, maar toen ik pas vegetariër was moest ik echt ALTIJD kaaskroketten eten, haha! en ja, ik kan nu met mijn crohn ook al geen salade meer eten, echt stom!

  2. Klinkt als een erg drukke maar gezellige kerst. Wat naar dat je steeds zoveel pijn hebt, en ik begrijp dat ze niet weten waar het vandaan komt? Ben je al eens getest voor fibromyalgie, of een tekort aan B12, van dat laatste kun je echt zo veel rare klachten krijgen!

    De keuze als vegetariër is echt vaak beperkt helaas, hopelijk gaan restaurants snel inzien dat een goed vegetarisch gerecht een gat in de markt is.

    • Ze hebben me helemaal binnenstebuiten gekeerd. Het is geen fibromyalgie ik had een licht B12 tekort, maar dat is al eventjes terug opgelost. Het is een soort overbelasting en daaruit voortkomend een overgevoeligheid van mijn lichaam. Elke prikkel die ik binnenkrijg is een pijnprikkel,terwijl het helemaal niet zo is. Nu dus heel erg veel kine doen en binnenkort weer op controle in het ziekenhuis!

      • Jeetje wat lastig zeg, gelukkig dat het geen fibromyalgie is en dat je B12 ook weer op goed niveau is, dat is al iets. Hopelijk komen ze er snel achter wat er aan te doen is, want dit is geen pretje, dat kan ik me zeker voor stellen (ik heb zelf reuma en een chronisch B12 te kort dus ik kan dagelijkse constante pijn erg goed begrijpen)

      • Ja het is zwaar. Maar ze zeggen dat ik met een opbouwschema bij de kiné, goede supplementen (want door mijn crohn heb ik wel vaker tekorten) en medicatie om toch voor wat nachtrust te zorgen, weer helemaal in orde raak. Ze zeggen wel dat het waarschijnlijk minstens een jaar gaat duren… Ja reuma, ze hebben het bij mij ook even gedacht, maar dat is uitgesloten.

  3. Wat een heerlijke vakantievooruitzichten! Ben benieuwd naar Rome en Oslo (waar ik allebei als tiener/kind ben geweest, maar ik herinner me er niet vele meer van)!
    Die kerstdagen zijn voor iedereen vermoeiend… en voor jou is het dan nog eens driedubbel zo erg. Ik leef met je mee!

      • Allé Oslo, noormannen, is dat niks voor mannen, oorlogje spelen enzo? Er is daar zelfs een museum met nog een écht vikingsschip!

      • Haha, k zal het hem is zeggen. Zo t pas en te onpas in zijn oor fluisteren “een vikingsschip…”
        Maar eigenlijk, wa gaan nu in juni naar Rome voor 10 dagen en dat is echtmijn droomreis en niet die van hem. Hij vindt dat ook wel mooi, maar hij is meer van de zon-zee-strand vakanties. En dat gaat dus niet echt het geval zijn in Rome. 🙂

Geef een reactie

