Dentofobie?

Rond half 8 was ik nog lekker aan het genieten van een goed pak frieten met een vegi Bickyburger, andalouse en joppiesaus…

Tot ik plots een vreemd gevoel had in mijn mond, er was iets niet juist, het duurde eigenlijk nog belachelijk lang voordat ik doorhad water nu net gebeurd was.

Er was een stukje van mijn voortand afgebroken… Zo ineens…

Ok niet “zo ineens”. Dat bepaalde stukje was al afgebroken toen ik eigenlijk nog redelijk jong was. Op mijn gezicht gegaan tijdens het spelen. Ik was nog niet eens al mijn melktanden kwijt, maar natuurlijk was die ene tand al een van mijn permanente volwassene tanden. Bij de tandarts zetten ze het stukje er terug aan en je zag er niets meer van. Zo’n 2 jaar later brak het weer af en terug een nieuw stukje op gezet. Ik denk dat ik dit stukje nu al 10 jaar had en ik stond er helemaal niet meer bij stil.

dent

Tot daarnet dus. Ik was amper begonnen aan mijn pak friet (en ja, ik kan een groot pak friet en een hamburger binnenwerken zonder problemen) maar toen er een stuk van mijn tand vermist was, was mijn eetlust meteen verdwenen. (Waar ik later natuurlijk spijt van had, aangezien ik echt nog maar amper begonnen was met eten!)

En dan kreeg ik even een mental breakdown, die natuurlijk totaal buiten proportie was voor zoiets stoms als een afgebroken tand die zeer snel terug helemaal volledig zal zijn.
Dus mijn tand brak af, eerst volgde er ongeloof, dan een huilbui van een uur en dan heb ik zo een half uurtje gewoon voor me uit zitten staren.
Ik zou zeggen dat het de spreekwoordelijke druppel was voor mij, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn emmer al een hele tijd continu overloopt.

Dus morgen een telefoontje naar de tandarts. Door mijn vriend. Ik ben echt verschrikkelijk bang van de tandarts. De laatste keer had ik bijna een paniekaanval. Dus ik hoop dat ik gewoon snel kan langsgaan en dat die tandarts zo weinig mogelijk zegt, gewoon zijn werk doet en me terug naar huis laat gaan met een mooie, volledige tand.

Dentophobia
Het heeft dus wel degelijk een naam, die angst van mij, dentofobie! Nog iemand hier last van?

Groetjes,
Isabelle

8 thoughts on “Dentofobie?

  1. ik moet binnenkort ook naar de tandarts….het is jaaaaaren geleden, ik weet dat dat niet slim is, maar ik droeg eerst jaren een beugel en heb er nu een degout van gekregen….

    • hier echt hetzelfde, heb echt jaren en jaren beugels moeten dragen!
      en dan heb is er nog een 3tal jaren geleden een klein stukje van een andere tand gebroken (en zo slecht zijn mijn tanden niet want ik heb nog nooit gaatjes gehad) door op een kersenpit te bijten! Het was een wijsheidstand en die was helemaal ontstoken, naar de tandarts van wacht gemoeten, die verschrikkelijk onbeleefd was en de tand niet wou trekken omdat die ontstoken was, een week later terug vreselijke pijn terug naar de tandarts en dan eindelijk de tand laten trekken.
      Zo van die dingen doen mijn vertrouwen in tandartsen dan ook weer niet echt stijgen…

  2. In ons dorp zit een hele goede tandarts, men komt van heinde en verre om hier verzorgd te worden. Ik weet het niet precies wat die man heeft, maar in ieder geval ga ik met een gerust hart naar daar en ik heb nog nooit pijn gehad bij hem.

    • Ik hoop dat ik ook een goed gevoel ga hebben bij de tandarts waar ik nu naartoe ga. Want eigenlijk moet ik al lang naar de tandarts, voor andere dingen dan een afgebroken stukje tand, maar ik stel het altijd maar uit.
      Morgenmiddag kan ik gaan…

  3. Mijn moeder had het altijd… Inmiddels is het (waardoor?) minder geworden. Maanden voordat ze naar de tandarts moest kwam het afentoe ter sprake… Weken voor de afspraak speelde het dagelijks door haar hoofd, dagen voor de afspraak had ze buikpijn en op de dag zelf was ze onaanspreekbaar.
    Als we dan weer buiten stonden met voor de zoveelste keer grootse complimenten en ‘tot over een half jaar’, gingen we dat altijd even vieren. Gewoon. Dat we weer buiten stonden. Even samen iets lekkers halen.
    Hoewel ik zelf niet bang ben voor de tandarts, is die traditie er nog wel. Ik ga altijd even lekker de stad in om iets kleins voor mezelf te kopen als beloning dat het tandartsbezoek weer achter de rug is.
    Sterkte!

Geef een reactie

