Eerste poging: Gemberkoekjes

koekjes12

Gisteren heb ik koekjes gebakken. Ik had ooit, heel erg lang geleden, een recept uitgeknipt voor gemberkoekjes.
En dit wou ik dus eens uitproberen!

Het deeg lukte maar moeilijk, het was super brokkelig en er moest volgens het recept nóg bloem bij.
Ik ben dus maar gestopt met de bloem en heb er een beetje melk bij gedaan.
koekjes1

Na eventjes in de koelkast was het klaar om uit te rollen!!
koekjes3

Deze verzameling koekjesvormen kocht ik heel goedkoop in de Aldi een tijdje geleden!!
Perfect voor Kerstmis binnenkort!
koekjes2

En dit eekhoorntje had ik ook nog liggen.
Zo schattig!
koekjes5

Bij een deel van het deeg deed ik wat cacao.
Door het er maar half door te kneden, krijg je een gemarmerd effect.
koekjes4

Het deeg bleef maar komen! In het recept stond: goed voor ongeveer 12 koekjes.
Ik gebruikte nu wel kleine vormpjes, maar ik heb ongeveer 80 koekjes uit mijn deeg gehaald!
koekjes9

Nadat de eersten uit de oven waren, vond ik dat ze iets zoeter mochten.
Ik mengde wat kaneel met suiker en haalde mijn koekjes daardoor, zodat ze aan de bovenkant een suikerkorstje hadden.
koekjes6

Ik verdeelde mijn deeg in verschillende stukken en experimenteerde wat met verschillende smaken. Ik weet nu dus ook dat ik echt wel wat meer van die kruiden mocht gebruiken.
De lekkerste waren de garam massala en de gember en kaneel.
Die met cacao zouden waarschijnlijk lekkerder geweest zijn als ik ze niet te lang in de oven had laten staan, haha!
Maar dus verschillende smaken, verschillende vormen en om het allemaal te onthouden een briefje erbij…
koekjes7

In de oven!!
Wat een heerlijke geur!
koekjes8

We hadden zoveel koekjes, die kregen we nooit allemaal zelf op.
Dus hebben we onze onderburen er gelukkig mee gemaakt!
koekjes10

Mooi in een koekjespot.
Smakelijk!
koekjes11

Het recept dat ik gebruikte had dus wel wat aanpassingen nodig.
Uiteindelijk waren de koekjes heel lekker, er mochten alleen wat meer kruiden in!

Dus binnenkort een 2e poging en dan opschrijven wat ik juist anders gedaan heb.
Want bij mij is dat zo een beetje van dit en een beetje van dat en uiteindelijk weet ik niet meer wat ik er allemaal heb bijgedaan!
Maar op de een of andere manier komt het altijd wel goed.
Ook zonder alles mooi tot op de gram af te wegen bij patisserie. Ik doe dat eigenlijk nooit…

Als ik mijn recept heb en het helemaal goedgekeurd is, volgt het recept!
Hopelijk deze maand nog!!

Houden jullie ook zo van koekjes bakken? Of gewoon van koekjes?

Groetjes,
Isabelle

3 thoughts on “Eerste poging: Gemberkoekjes

    • Ja, ze waren echt wel lekker. Totaal niet zoet, daar is mijn vriend fan van. En door de kruiden was dat ook niet nodig. Ik maak meestal ook gewoon zandkoekjes, maar het is leuk om eens iets anders te doen. En ik probeer vanaf nu 1x per maand iets nieuws te koken en 1x iets nieuw te bakken!

  1. Pingback: November photochallenge: update | Ik Ben Nu

Geef een reactie

