Zelfgemaakt chilipoeder

image

In De Moestuin Volgens Wim zag ik hoe Wim zelf zijn chilipoeder maakte van zijn geoogste chilipepers.
En ik dacht, dat kan ik ook!

Wij hadden immers heel veel chilipepers kunnen halen van onze plant.
Een deel hadden we al gebruikt voor onze spicy, gekruide olijfolie.
olie

Een ander deel gebruikten we meteen vers in allerlei gerechten.

Maar er kwamen zoveel chilipepers van dat kleine plantje af, dat we het niet meer konden bijhouden.
De pepers die we niet meteen konden gebruiken lieten we dus maar gewoon drogen.

En nu hadden we dus een oplossing voor alle die rode pepers die hier lagen te liggen.

Het enige wat je nodig hebt zijn chilipepers (ik had er een stuk of 20 en kon daar een klein potje chilipoeder van vullen)
en zo een cutterding (ik heb geen idee hoe dit heet) als dit:
cutter
En dan nog een bakplaat, wat bakpapier en je oven!!

Onze pepers waren al deels gedroogd, maar nog niet helemaal. Je kan ook gewoon verse chilipepers gebruiken, maar dit zal dan langer duren.

Wat moet je doen?
Je chilipepers op een bakplaat leggen met wat bakpapier eronder.
Deze bakplaat zet je in de oven op een hele lage stand, die van mij stond op ongeveer 40 graden.
Dan laat je de pepers een aantal uren in de oven staan. Ja, je leest het goed, uren!! Dus zorg dat je dit doet als je een hele dag thuis bent! Je kan natuurlijk ook gewoon de pepers op verschillende avonden een paar uurtjes in de oven zetten. Laat de pepers gewoon in de oven drogen tot ze echt helemaal droog zijn.
pepers

Hoe weet je of ze echt droog zijn? Je moet ze gewoon met je hand kunnen verpulveren zoals dit:
verpulverd
Als je, zoals mij, de pepers met het steeltje er nog aan in de oven hebt gezet, kan je nu de steeltjes er gemakkelijk afbreken.
Dan heb ik al de pepers in mijn “cutterding” gedaan en dan cutteren maar!!

1

De pitjes krijg je het moeilijkst fijn en ga je volgens mij ook niet helemaal fijn krijgen!
bijna

Ik hield nog even vol en had uiteindelijk toch een redelijk fijn resultaat!
Nog snel een tip!! Ga niet boven die pot hangen vlak nadat je gedaan hebt met fijnmalen, er komt dan zo een heel fijn poedertje naar boven zweven dat heel erg prikt in je neus en keel! Dus als het er fijn genoeg uitziet, laat je pot nog even toe, zodat al het poeder terug naar de bodem kan dwarrelen!
klaar

Mijn eigen chilipoeder van zelfgekweekte chili’s!!
Ik heel trots!!

En het is echt wel chilipoeder, superpikant! Dus mijn kleine potje zal wel even meegaan!

Ook leuk om als cadeautje te geven aan iemand!!

Groetjes,
Isabelle

Geef een reactie

